logotyp för svenskaskolor.se, nedan finns sökruta och länkar Vi hjälper dig att hitta rätt i myllret av skolor och utbildningar. Du hittar allt från förskolor till högskolor.

Sök utbildning



<- Tillbaka till startsidan

Art director

Arbete
Som art director, AD, deltar du i arbetet med att utforma reklam på en reklambyrå. Du ansvarar för den kreativa idén i reklamen, med bilder och formgivning som specialitet.

Att arbeta som AD är att delta i ett ständigt grupparbete. Du jobbar tillsammans med kolleger i projekt. Ni har ansvaret för olika delar av reklamen. I gruppen ingår en projektledare som har det ekonomiska ansvaret och håller i kontakterna med kunden. Copywritern arbetar med textidéer och manus för radioreklaminslag och reklamfilmer. Som AD jobbar du med bildidéer och utformning. Var och en står för olika delar av reklamen, men det är helheten av delarna som ger det slutliga resultatet.

Som AD svarar du för bild, grafisk form och design i reklamen. Du gör skisser, regisserar fotograferingar, beställer illustrationer och övervakar produktionen fram till det färdiga resultatet. I ditt arbete har du ofta hjälp av en AD-assistent och en originalare. Originalaren sköter den löpande framställningen av reklam och annat material fram till teknisk produktion.

Art directorn måste veta hur marknadsföringsprocessen fungerar. Du måste veta hur du når målgruppen, alltså de personer som ska ta emot budskapet. Du arbetar i många olika medier: tidningar, utereklam, film, TV, radio och så vidare.

Som art director måste du kunna ta och ge konstruktiv kritik. Att fritt ösa ur sig idéer är en vanlig arbetsform i projektgruppen och alla idéer måste diskuteras öppet och okritiskt innan de antas eller förkastas. Några talanger är oumbärliga för en AD, i första hand att vara kreativ och idérik. Du måste också vara konstnärlig och ha sinne för att kommunicera med bild och form. Dessutom bör du vara allmänbildad och ha ett brett intresseområde, liksom ha känsla för trender.

Dina arbetstider kan variera. När ett uppdrag närmar sig slutet måste projektgruppen arbeta hårt och effektivt ofta med pressade tidsplaner. Det innebär övertid och stress. Många inom reklambranschen frilansar, det vill säga tar kortare eller längre uppdrag som egenföretagare eller tillfälligt anställda. Då får du vara beredd på en osäker framtid med hård konkurrens om jobben. Det kan också innebära en ojämn arbetsbelastning.

Vad ska man läsa:

International Baccalaureate
Estetiska programmet

Svenskaskolor login Om oss Våra tjänster Finns inte din utbildning med här? Kontakta oss