logotyp för svenskaskolor.se, nedan finns sökruta och länkar Vi hjälper dig att hitta rätt i myllret av skolor och utbildningar. Du hittar allt från förskolor till högskolor.

Sök utbildning



<- Tillbaka till startsidan

Copywriter

Som copywriter jobbar du med idéer och texter i reklam. Du ska kunna formulera dig intresseväckande så att folk tar till sig budskapet, oavsett om det handlar om att sälja en idé, en vara eller en tjänst.

Som copywriter arbetar du på en reklambyrå. Du kan också arbeta på interna reklamavdelningar på stora företag och i organisationer.

En copywriter arbetar ofta i grupp med olika projekt och uppdrag tillsammans med en art director (AD) och en projektledare. Var och en i projektgruppen svarar för olika delar av reklamen. Projektledaren har det ekonomiska ansvaret och håller i kontakterna med kunden. AD:n jobbar med bildidéer och som copywriter arbetar du med textidéer anpassade till olika medier exempelvis tidningar, utereklam, radio,TV eller Internet.

En viktig del av jobbet som copywriter är att göra research, att samla in bakgrundsmaterial och fakta. Du måste veta mycket om kundens företag och produkten. Dessutom måste du ta reda på så mycket som möjligt om målgruppen, dem som reklamen riktar sig till.

Ur allt material du samlat in, måste du kunna sålla ut det viktigaste. Det utgör kärnan i informationen som sedan blir stommen i din textidé och text. Den här processen ser olika ut beroende på vilken produkt du gör reklam för. Ibland ska du kanske skriva komplicerade faktatexter där texterna kan vara långa och omfattande, medan du ibland ska komma på en rubrik eller en slogan på bara några ord.

Som copywriter måste du vara idérik (kreativ) och kunna ta och ge konstruktiv kritik. Att fritt ösa ur sig idéer är en vanlig arbetsform i projektgruppen. Alla idéer måste först diskuteras öppet och okritiskt innan de antas eller kanske måste förkastas. Du måste vara allmänbildad och intresserad av det mesta som rör samhällsutvecklingen, företagande och trender. Men också av människor och naturligtvis av reklam och kommunikation. Att du kan formulera dig kärnfullt i text och kan sålla i stora mängder fakta är en förutsättning.

Arbetstiderna kan variera. När ett uppdrag närmar sig slutet måste projektgruppen arbeta så att det blir klart i tid, även om det innebär övertid och stress.

Många inom reklambranschen frilansar, det vill säga tar kortare eller längre uppdrag som egenföretagare eller tillfälligt anställda. Om du är frilans får du vara beredd på en osäker framtid med hård konkurrens om jobben.

Vad ska man läsa:

International Baccalaureate
Samhällsvetenskapsprogrammet

Svenskaskolor login Om oss Våra tjänster Finns inte din utbildning med här? Kontakta oss